Srdečně vás zvu na autorskou prezentaci v rámci probíhající výstavy Vnitřní periferie v Kabinetu fotografie Kladenského zámku. Součástí programu bude i představení knižního projektu Jiří Hanke a Malá galerie v Kladně (1977–2019).
Malá galerie v Kladně byla více než čtyři desetiletí jedním z nejvýznamnějších center fotografické kultury v Československu a později v České republice. Od svého založení fotografem Jiřím Hankem v roce 1977 až po uzavření v roce 2019 hostila 433 výstav, na nichž se představili zásadní autoři české i zahraniční fotografie. Galerie se stala místem živého dialogu mezi umělci, teoretiky a veřejností a sehrála klíčovou roli při etablování fotografie jako plnohodnotného uměleckého média.
Fotograf a badatel Lukáš Horký zde představí svůj záměr vydat knižně výsledky svého dlouholetého výzkumu, který vyústil v disertační práci obhájenou na Slezské univerzitě v Opavě v listopadu 2024. Publikace komplexně mapuje výstavní činnost Malé galerie, zasazuje ji do kulturních a společenských souvislostí a analyzuje její vliv na vývoj české fotografie i formování vizuální kultury průmyslového Kladenska.
středa 22. října 2025 v 18 hodin
Kabinet fotografie, Galerie Kladenského zámku
Prezentace knižního projektu se uskuteční v rámci probíhající výstavy Lukáše Horkého Vnitřní periferie, která je aktuálně k vidění v Kabinetu fotografie Galerie Kladenského zámku.
V rámci večera autor zároveň představí svou práci na dlouhodobém fotografickém cyklu Vnitřní periferie, který tematizuje proměny průmyslově zasažené krajiny Frýdecko-Místecka a Karvinska. Tento rozsáhlý projekt vzniká paralelně v několika liniích: na Frýdecko-Místecku je fotografování pro Horkého osobní formou autoterapie a hledání vztahu k městu, ve kterém vyrůstal; na Karvinsku pak sleduje destruktivní zásahy těžby uhlí do krajiny i života místních komunit.
Horkého černobílé snímky mají výrazný existenciální podtext a vyznačují se symbolikou, která překračuje pouhý dokument. Autor se opakovaně vrací na stejná místa a sleduje jejich proměnu v čase, čímž vzniká hluboká vizuální výpověď o krajině poznamenané člověkem i o osobním vztahu k ní. Jak poznamenal Václav Podestát, jde o „setkání člověka s důsledky jeho jednání vůči přírodě“.
Projekt Vnitřní periferie není pouze záznamem devastace krajiny, ale i vizuální meditací nad časem, pamětí a kulturní identitou míst, která stojí mimo hlavní proudy pozornosti.
Spojení prezentace knižního projektu o Malé galerii a autorské reflexe práce na cyklu Vnitřní periferie nabízí jedinečnou příležitost propojit dva paralelní příběhy: historii klíčové kulturní instituce a osobní fotografickou výpověď o proměnách krajiny a společnosti.